ورق ژئوممبران سه لایه با استانداردهای جهانی از آبان پلیمر شرق

اگر به دنبال ورق ژئوممبران هستید حتما در این زمینه اطلاعات کافی دارید در غیراین‌صورت ما برای شما در این مقاله اطلاعات کلی برای خرید ژئوممبران یا ورق استخر و اجرای آن را ارائه کرده‌ایم.

آشنایی با ورق ژئوممبران

ورق‌ ژئوممبران استفاده های زیادی در کشاورزی و صنایع دارد. ژئوممبران ها کاربردهای زیست محیطی، هیدرولیک، حمل و نقل و نفت و گاز دارد و همچنین در صنعت بازیافت زباله مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق ژئوممبران به عنوان پوشش و عایق سطح خاک عمل می‌کند

ورق‌های ژئوممبران از جنس پلیمر است که گاهی اوقات از تزریق ژئوتکستایل با آسفالت، الاستومر یا اسپری های پلیمری ساخته می شوند. از آنجا که ورق ژئوممبران برای ساخت استخر‌های پرورش آبزیان و استخرهای کشاورزی استفاده می‌شود گاهی اوقات به آن ورق استخر، ورق پلی اتیلن استخری، ورق ژئوتکستایل و صفحه ژئوممبران نیز گفته می‌شود و استخری که با ورق ژئوممبران ساخته می‌شود را استخر ژئوممبران می‌گویند.

ژئوممبران کجا استفاده می‌شود؟

شکل ژئوممبران مانند ورق‌های ایزوگام است و کار آن هم دقیقا همان عایق‌بندی است. ورق ژئوممبران مانع از نفوذ مایعات به داخل زمین می‌شود. به همین دلیل در ساخت استخر کشاورزی استفاده بیشتری دارد. در اصل استخرهای بزرگی که به نوعی آب را برای مصارف آبیاری در صنعت کشاورزی جمع می‌کنند یا استخر‌هایی که کار پرورش آبزیان را انجام می‌دهند را می‌توان با ورق ژئوممبران ساخت.

در یک نگاه کلی ورق ژئوممبران در موارد زیر به جز ساخت استخر ژئوممبران کاربرد دارد:

  • به عنوان پوشش برای آب آشامیدنی یا ذخیره آب
  • به عنوان پوشش استخر ماهی و میگو
  • به عنوان پوشش برای مایعات زباله (به عنوان مثال، لجن فاضلاب)، مایع زباله های رادیواکتیو یا خطرناک
  • به عنوان پوشش برای کانال های مختلف انتقال زباله
  • به عنوان پوشش برای دفن زباله های جامد اولیه، ثانویه و توده های زباله
  • به عنوان پوشش برای سرریزهای اضطراری
  • به عنوان لایه های ضد آب در داخل تونل ها و خطوط لوله
  • برای نگهداری و حمل مایعات در کامیون‌ها
  • برای نگهداری و انتقال آب آشامیدنی و سایر مایعات در اقیانوس
  • زیر بزرگراه‌ها برای جلوگیری از آلودگی ناشی از یخ‌زدایی نمک‌ها
  • در زیر و در مجاورت بزرگراه‌ها برای نشت مایعات خطرناک
  • پوشش کانال‌های آب و قنات‌ها
  • آب‌بندی استخرهای بتنی دارای نشت
  • عایق‌بندی تونل مترو و عبور و مرور
  • پوشش هیپ‌های استخراج مواد معدنی
  • ایزلایسون فنداسیون ساختمان‌های بلندمرتبه و برج‌ها
  • پوشش استخرهای تبخیر در صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌ها
استخر ژئوممبران
ژئوممبران کاربردهای بسیار فراوانی در صنعت، کشاورزی، آبزیپروری، بازیافت زباله و… است.

ورق ژئوممبران در گودهای ساختمانی

در این روش با استفاده از لایه های آب بند غشانی مانند ژئوممبران ها، جی سی ال (GCL) می توان یک پرده آب بند بین سازه و محیط پیرامون آن به وجود آورد. در روش آب بندی غشایی برآورد ضخامت لایه بر اساس فشار هیدرواستاتیک آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است به منظور آب بندی غشایی سازههای زیرزمینی، می توان از انواع محصولات ژئوسنتتیک استفاده کرد.

کاربرد ورق ژئوممبران در ساخت استخر‌های ماهی و میگو

یکی دیگر از کاربردهای رایج و پراستفاده ورق ژئوممبران استفاده از آن در ساخت استخرهای ماهی و میگو می‌باشد. با خرید ورق ژئوممبران و اجرا و نصب آن شما می‌توانید با هزینه بسیار کم یک استخر ژئوممبران برای پرورش آبزیان مانند انواع ماهی و میگو داشته باشید.

انواع جدید این استخرهای پرورش آبزیان استخرهای پیش‌‌ساخته فلزی است که با ورق ژئوممبران عایق‌بندی شده‌اند. این استخرها که بیشتر در کنار مناطق ساحلی احداث می‌شوند به شکل عمودی از سطح زمین و دایره‌ای شکل ساخته می‌شوند.

همچنین استخرهای استوانه‌ای که با ورق‌های گالوانیزه ساخته شده و با صفحه ژئوممبران عایق‌بندی می‌شوند و در انتهای آن‌ها لوله‌ای برای تخلیه ضایعات و ته‌نشین‌های استخر تعبیه می‌شود و ساخت آن بی‌نیاز از فعالیت‌های دقیق و پرهزینه مهندسی است.

استفاده از ورق ژئوممبران در ساخت استخرهای آبزی‌پروری می‌تواند مانع از ارتباط مستقیم آب با محیط اطراف می‌شود و این خود به پاکیزگی آب کمک بزرگی می‌کند که مانع از رشد انواع باکتری‌ها در آب و افزایش تلافات پرورش آبزیان به خصوص میگو می‌شود. در نتیجه شاهد افزایش تولید خواهیم بود.

صفحه ژئوممبران در حال قرار گرفتن روی محل خاک برداری
با استفاه از ژئوممبران از بتن‌ریزی و آرماتوربندی برای زیرساخت و سازی بی ‌نیاز خواهید شد.

مزیت‌های استفاده از ورق ژئوممبران چیست؟

مزیت استفاده از ژئوممبران بی‌نیازی از بتن‌ریزی، آرماتوربندی، عایق سازی و دیگر روش‌های ساخت استخر است. به وسیله ورق‌های ژئوممبران شما می‌توانید راحت با خاک برداری و گودسازی یک منطقه و اجرای ژئوممبران یک استخر با حجم بسیار زیاد داشته باشید. این کار به کاهش بسیار زیاد هزینه‌های جانبی شما کمک می‌کند.

ضمناً از آن‌جاکه ورق ژئوممبران مانع از نفوذ مایعات به سطح خاک می‌شود، این خود می‌تواند بزرگترین مزیت استفاده از ژئوممبران در جلوگیری از نفوذ پسماندها و فاضلاب صنعتی و شیرابه‌های زباله‌ها به زمین در صنایع می‌باشد.

همچنین استفاه از ورق ژئوممبران مانع از فرسایش خاک می‌شود و اکسیژن محلول در آب را نگهداری می‌کند و در برابر زلزله و تغییرات دما و رانش زمین مقاومت بهتری نسبت به سازه‌های سیمانی و بتنی دارد.

انواع ورق ژئوممبران چیست؟

بر اساس مواد، ورق‌ ژئوممبران را می توان به دو نوع دسته بندی کرد:

  • ژئوممبران HDPE
  • ژئوممبران LLDPE
  • ژئوممبران GCL

تمام اینها مواد انعطاف‌پذیر شیمیایی پلیمری ساختمانی عالی هستند زیرا همه آنها دارای خواص خوب استحکام کششی بالا، وزن کم، سازگاری بالا با تغییر شکل، مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر تغییرات دمایی و نور آفتاب و به خصوص دمای پایین و مقاومت در برابر یخ زدگی هستند.

ژئوممبران HDPE

ماده اصلی آن پلی اتیلن با چگالی بالا است، جزء اصلی آن 97.5٪ پلی اتیلن، 2.5٪ کربن سیاه است که شامل عامل ضد پیری، آنتی اکسیدان، جاذب اشعه ماوراء بنفش، تثبیت کننده و سایر مواد افزودنی است که می تواند از چندین لایه پیشرفته ساخته شود.

ژئوممبران HDPE دارای مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی (اسیدی و قلیایی)، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، استحکام، دوام و مقاومت در برابر پارگی استرس، غیر سمی و بی بو، با چگالی در محدوده 0.940 تا 0.976 g/cm3. دارای پایداری شیمیایی خوب، دارای مقاومت عالی در برابر ترک خوردگی و استحکام مکانیکی خوب است.

همچنین در محدوده دمایی (70– +70) است و دارای عمر مفید طولانی است که می تواند تا 70 سال برسد. معمولاً در بازار این نوع ورق ژئوممبران از تقاضا و خرید ژئوممبران بیشتری برخوردار است.

ورق ژئوممبران روی محل گودبرداری استخر
ژئوممبران HDPE معمولا رایج‌ترین نوع ژئوممبران است.

ژئوممبران LLDPE

ورق ژئوممبران LLDPE از پلی اتیلن با چگالی کم ساخته شده است. محصولات LLDPE غیر سمی، بی مزه و بی بو و انعطاف پذیرتر هستند. در مقایسه با سایر ژئوممبران ها، دارای خاصیت بهتری مانند استحکام بالا، سازگاری با دمای زیاد، مقاومت در برابر سرما یا گرما و غیره است. همچنین مقاومت خوبی در برابر ترک خوردگی استرس محیطی، مقاومت در برابر پارگی و مقاومت در برابر اسیدها، قلیاها، آلی، حلال ها و غیره دارد.

البته تقسیم‌بندی‌های دیگری برای ورق ژئوممبران وجود دارد که در اینجا برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب از ذکر آن خودداری می‌کنیم.

رنگ های ورق ژئوممبران

برخی از تولیدکنندگان ورق ژئوممبران از رنگ‌دانه‌های آبی و سفید در کنار رنگ مشکی برای تولید صفحه ژئوممبران استفاده می‌کنند که علت آن ایجاد تنوع و زیبایی است. شرکت آبان پلیمر شرق از رنگ‌های مشکی، آبی، سفید و رنگ زرد در ورق سیگنال لایر دو لایه دورنگ (جهت تشخیص آسیب دیدگی ورق) و دیگر محصولات استفاده می‌کند.

بهترین نوع ورق ژئوممبران چیست؟

ورق ژئوممبران باید در برابر این موارد از خود مقاومت نشان دهد تا بتوان آن را بهترین ورق ژئوممبران دانست:

  • سوراخ، فشار، تنش کششی، پارگی، خزش.
  • پیری طولانی مدت در اثر اکسیداسیون، دما، چرخه حرارتی، اشعه ماوراء بنفش، حملات شیمیایی توسط محیط زیست، تماس با آلاینده های صنعتی یا محصولات جانبی زائد، چرخه های مرطوب و خشک، و ترک خوردگی استرس
  • تبادل با محیط زیست از طریق از دست دادن مواد افزودنی به محیط مثل انتقال نرم‌کننده‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، تثبیت‌کننده‌های UV ، اجزای با وزن مولکولی کم.
  • جذب عناصر از محیط: آب، مواد شیمیایی و… .

قیمت ورق ژئوممبران

ورق ژئوممبران به جهت استفاده از مواد اولیه‌ای که قیمت آن وابسته به قیمت ارز در کشور می‌باشد همیشه در حال نوسان و تغییر است. به این جهت نمی‌توان قیمت ثابت برای آن به مشتری عرضه کرد. اما می‌توان مناسب‌ترین قیمت ورق ژئوممبران را به مشتری متناسب با کیفیت صفحه ژئوممبران ارائه داد.

برای اطلاع از قیمت ورق ژئوممبران می‌توانید با کارشناسان فروش آبان پلیمر شرق تماس حاصل کنید.

نحوه اجرای ورق ژئوممبران

برای نصب و اجرای ورق ژئوممبران باید از نصاب‌های ماهر و دوره‌دیده در این زمینه استفاده کرد. معمولا نصب ژئوممبران در دمای هوای 10 تا 40 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. نصاب باید به مواردی مانند دمای هوا و زیرسازی و شیوه جوش دادن ورق‌های ژئوممبران آشنا باشد. پس از آماده‌سازی و زیرسازی ورق‌های ژئوممبران با استفاده از روش‌های مخصوص ذوب شده و توسط غلتک به هم چسبانده می‌شوند که این فرایند جوش دادن ورق ژئوممبران نامیده می‌شود.

یک استخر ژئوممبران در حال نصب و راه اندازی
ورق‌های ژئوممبران با استفاده از جوش مخصوص به یکدیگر متصل می‌شوند

آشنایی با یکی از برترین شرکتهای تولید کننده ورق ژئوممبران

صنایع ورق و لوله آبان پلیمر شرق تولیدکننده انواع ورق‌های ژئوممبران یکی از بزرگترین و معتبرترین این شرکت ها در سطح کشور است. این شرکت سال‌هاست که به تولید انواع ورق ژئوممبران مشغول است. آبان پلیمر شرق در بین شاغلان صنایع، کشاورزی و صنع آبزی‌پروری بسیار شناخته شده و معتبر است. این شرکت محصولات خود را به تمام استان‌های ایران و بخش بزرگی از کشورهای همسایه صادر می‌کند.

در شرکت آبان پلیمر شرق انواع ورق‌ ژئوممبران HDPE، LLDPE و GCL در رنگ‌های مشکی، آبی، سفید و سیگنال لایر دو لایه (دو رنگ) برای تنوع بیشتر و زیبایی جهت استفاده در آبنماها و استخرهای باغات و ویلاها تولید می‌شود.

ورق ژئوممبران آبان پلیمر شرق در عرض ۲/۳۰ تا ۷/۱۰ متر و ضخامت‌های ۱ الی ۳ میلی‌متر تولید می شود که پرکاربردترین اندازههای تولید شده ورق های ژئوسنتتیک است.

انبار ژئوممبران شرکت آبان پلیمر شرق
انبار ورق ژئوممبران

استانداردها، کیفیت و ضمانت صفحه ژئوممبران آبان پلیمر شرق

شرکت آبان پلیمر شرق به منظور اطمینان از کیفیت محصولات خود دارای واحد کنترل کیفی و آزمایشگاه مجهز به تجهیزات روز است. محصولات آبان پلیمر شرق علاوه بر استانداردهای داخلی استاندارد GM13 که بالاترین استاندارد جهانی در حوزه ی محصولات ژئوسنتتیک است را نیز دارد.

آبان پلیر شرق تنها تولیدکننده صفحه ژئوممبران سه لایه در ایران

این شرکت ورق ژئوممبران لمینت سه لایه با کیفیت را با تکنولوژی روز آلمان استفاده می‌کند و به همین منظور محصولات خود را با ضمانت ده‌ساله ارائه می‌دهد. شرکت آبان پلیمر شرق تنها تولیدکننده ورق های سه لایه ژئوممبران در ایران است.

پرداخت نقد و اقساط

برای سهولت در امر خرید ورق ژئوممبران شرکت آبان پلیمر شرق شرایط پرداخت به شکل نقد و اقساط برای خریداران فراهم نموده است.